sâmbătă, 15 iunie 2013

Sterilizatorul - necesar sau nu?

La fetiţă nu am avut sterilizator, drept pentru care, aproape un an şi jumătate am fiert, şi fiert, şi fiert. 
Şi pentru puţină vreme, am folosit magica soluţie de sterilizat la rece, de la Chicco (dar pe asta am descoperit-o mai târziu, pe la vreo 8 luni ale prinţesei), pe care am scos-o din uz când am realizat că de fapt nu era bună de nimic, dar veţi vedea puţin mai jos de ce...

La bebe numărul 2, sterilizatorul a fost trecut printre primele lucruri de cumpărat. Fiindcă ştiam de când am avut fetiţa ce muncă însemna o sterilizare corectă şi continuă cel puţin un an. 


FIERBEREA
Ştiam că pentru a fi corect sterilizate, biberoanele, tetinele şi în general, articolele care intrau în contact cu gura bebeluşului trebuiau mai întâi spălate foarte bine cu detergent pentru vase (pentru îndepărtarea oricăror urme de lapte), apoi clătite şi mai bine (pentru a nu rămâne detergent pe ele, care ar fi putut ajunge în organismul copilului), iar apoi fierte aproximativ 20 de minute, timp în care tot împingeam suzetele cu o furculiţă, fiindcă se mai ridicau la suprafaţă, mă opăream de la aburi bine de tot şi aşteptam lângă oala mea de sterilizat. Apoi scoteam articolele sterilizate din oala specială pe care o foloseam doar în acest scop, evident, cu arsurile de rigoare, fiindcă rareori sterilizam cu mult înainte de mesele prinţesei, tocmai pentru ca sticluţele să fie cu adevărat sterile. Fiindcă se ştie că din momentul întreruperii fierberii şi odată cu scoaterea biberoanelor din apa fierbinte, începe procesul de contaminare cu bacterii. Ce tifon, ce şervete de hârtie?? Alea, toate, însemnau CONTAMINARE! (Apropo de asta, citeam la un moment dat despre comportamentele obsesivo-compulsive ale proaspetelor mămici, şi pe listă, era cap de afiş, teama de a nu steriliza bine biberoanele).
Asta însemna o muncă titanică şi permanentă, dacă ne gândim că un bebeluş mănâncă în medie de 8-10 ori pe zi, în primele 2-4 luni de viaţă. La asta se mai adaugă tetinele pe care le folosesc unii bebeluşi, inclusiv prinţesa mea, care a ţinut suzeta până la 4 ani... Deci, aragazul funcţiona în permanenţă, ce să mai!! Se învârtea rotiţa de la contorul de gaze mai ceva ca roata de la bicicletă! :))


STERILIZAREA LA RECE (cu substanţe chimice)
Ulterior am aflat de sterilizarea la rece - cu soluţie pentru sterilizat de la Chicco. La momentul acela, adică acum aproape 8 ani în urmă, aceasta era singura marcă de pe piaţa românească. Acum sunt mult mai multe mărci, dintre care pot aminti acum, pe loc, Milde (eu am văzut la Mothercare, pastile şi soluţie pentru sterilizat). 
Şi sterilizam eu binişor, era mult mai uşor fiindcă aruncam acolo biberonul şi-l lăsam 30 de minute, cum scria pe sticlă. Le scoteam apoi şi le clăteam şi gata era treaba!
Fără degete fripte, fără tifoane şi alte minuni cu care mă minţeam eu că păstrez sterilizarea, fără biberoane îngălbenite de ziceai că sunt utilizate de a şaptea generaţie de copii, fără tetine schimbate la două săptămâni din cauza temperaturilor prea mari pentru timp îndelungat, fără calcar strâns pe oală, etc. Până m-am prins, ca un flash, odată, că prin clătirea cu apă de la robinet se ducea toată sterilizarea mea, odată cu substanţa chimică, că doar se ştie ce calitate are apa "potabilă" care vine pe ţevile ruginite, montate acum 50 de ani în cazurile fericite!! Off, off, off. 
Şi uite-aşa, după vreo lună-două de fericire, am revenit la fiert. E drept, fata n-a păţit nimic, de ce să nu spun... şi nici ulterior nu am avut probleme cu enterocolite sau alte minuni de genul ăsta. Poate am avut noi noroc, cine ştie?


STERLIZAREA LA MICROUNDE SAU CU APARATE ELECTRICE
E, asta e altă mâncare de ... bebeluşi. Buuun!
So, speli şi clăteşti bine biberonul, torni puţină apă în vas, bagi la microunde şi apeşi pe buton. Între timp, în cele aproximativ 8 minute de funcţionare, se sterilizează minunile de biberoane, se evaporă apa, iar tu te-ai dat deja cu ojă. Ce glumă bună, da, ştiu, mami, astea ţi se par poveşti din alte vremuri, cel puţin în primele două luni. La mine aşa a fost!
Oricum, muuult mai rapid şi uşor de utilizat! Timpul se reduce la jumătate, dacă nu mai mult!! 
La fel e şi cu aparatele de sterilizat electrice. Acestea au avantajul, faţă de vasele care se utilizează la microunde că pot fi utilizate şi în călătorii, unde există posibilitatea să nu dai de cuptoare cu microunde la tot pasul, pe când o priză, găseşti cam peste tot. Nu mai spun că unele aparate de sterilizat pot fi utilizate şi în maşină, cu creşterea timpului de fierbere la 10-12 minute în loc de 6-8 minute (cât ţine la priza de 220V). Acestea au şi beţe pe care pot fi puse fiecare biberon, cu tetina separat, pentru o mai bună sterilizare.
În plus, avantajul vaselor pentru microunde şi a aparatelor electrice de sterilizat este dat de faptul că, dacă nu este ridicat capacul, sterilizarea se păstrează timp de 24-48 de ore (în funcţie de fiecare marcă în parte), ceea ce poate fi un mare plus!!
După multe căutări, da, şi pe ăsta l-am căutat şi analizat mult, am rămas la două variante. 
Iniţial am cumpărat sterilizatorul Turbo Zen, de la Babymoov, pe care am dat 269 lei de pe elfbebe.ro. Fiindcă am realizat că mi-ar prinde bine şi un încălzitor de biberoane, am cumpărat unul, care are şi funcţie de sterilizator şi care poate fi utilizat şi în maşină, ceea ce este un mare plus!!. Acesta este marca Reer, model Multimax Travel (care a costat în jur de 230 lei, nu mai ştiu exact) şi sunt foarte mulţumită şi de el. Primul este foarte bun când am de sterilizat şi pompa de sân şi biberoanele şi recipientele pentru stocarea laptelui matern, deci când sterilizez mai multe articole deodată, iar cel de-al doilea este foarte bun pentru încălzit biberonul şi pentru sterilizat acelaşi biberon, după ce termină bebe de mâncat. Mare atenţie, în situaţia în care vă achiziţionaţi un încălzitor de biberoane cu dublă funcţie (adică şi de sterilizare), la capacul aparatului. Eu am luat prima dată unul marca Miniland şi am avut surpriza să nu încapă capacul biberonului şi tetina - acela se potriveşte doar pentru biberoanele cu gât subţire, aşa cum nu prea se mai utilizează la noi, de când au apărut cele cu gâtul gros, care sunt mai practice, deoarece laptele praf nu se mai împrăştie peste tot pe lângă biberon.


Ultimul trend în materie de sterilizat este să faci asta până pe la 4 luni ale bebeluşui, căci după aceea, copilaşul începe să-şi bage mânuţele în gură, să lingă jucării (sau roţi de cărucior, sau tălpi de pantofi - cum făcea fi-mea), şi se consideră că sterilizarea nu mai are rost, întrucât face deja cunoştinţă în mod activ cu bacterii nu tocmai prietenoase. 
Mie îmi place însă să mă ghidez după vorba din bătrâni care spune că "e mai uşor să previi decât să tratezi", drept pentru care, cel puţin până pe la un an, voi steriliza biberoanele lui bebică. Mai ales că am sterilizator, nu?? :)) Vom vedea după aceea ce mai facem...



Sterilizator Babymoov Turbo Zen                              Sterilizator Reer Multimax Travel  

                                    

Later post:
Mi-am dat seama că am fost săracă cu descrierea celor două aparate de sterilizat pe care le am, şi voi scrie mai jos plusurile şi minusurile pe care le au în general sterilizatoarele. De fapt cele trei aparate, dacă pun la socoteală şi vasul de plastic care se foloseşte la microunde.

O să încep cu cel din urmă, cu VASUL CARE SE UTILIZEAZĂ ÎN CUPTORUL CU MICROUNDE, deoarece este cel mai simplu.

Este practic un castron simplu, din plastic rezistent, cu capac, care are un grătar pe care se pun biberoanele şi ce mai este nevoie pentru a fi sterilizate.

  • În manualul de utilizare a produsului este specificat că biberoanele trebuie să fie puse cu gura în jos. 
  • Se foloseşte de regulă cu puterea maximă a cuptorului, pentru nu mai mult de 8 minute. 
  • Se recomandă apoi să se aştepte 2 minute pentru răcirea exterioară a vasului şi aducerea la o temperatură sigură pentru ca vasul să fie atins. Eu m-am fript de multe ori punând mâna pe vas, pesemne nu aşteptam îndeajuns ca să se răcească. 
  • La acest model este necesar de fiecare dată să se adauge apă, în cantitate diferită în funcţie de fiecare marcă în parte. La unele modele de sterilizatoare la microunde, biberoanele fac vid, fiind necesară rotirea tăviţei de pe fund, până la desprinderea biberonului. 
  • De asemenea, sunt vase cu dimensiuni diferite, este bine să verificaţi întotdeauna dacă vasul încape într-adevăr în cuptor. După cum vă povesteam într-o postare anterioară, vasul meu era cam fix pentru cuptor, ceea ce nu este tocmai indicat, ţinând cont că nu prea ai spaţiu să manevrezi în siguranţă sterilizatorul, mai ales când este încă foarte fierbinte. 
  • De asemenea, au apărut pe piaţă şi modelele fără BPA, care sunt de preferat! La acest model de sterilizator se poate folosi şi apă de la robinet, nu are importanţă foarte mare.
  • Sunt persoane care evită folosirea cuptorului cu microunde, deoarece există teama că undele ar fi periculoase. Se pare însă că până acum nu s-a demonstrat în mod concret acest lucru. Ceea ce s-a demonstrat este faptul că în prezenţa undelor magnetice, antioxidanţii se distrug, dar acelaşi efect apare şi în cazul fierberii prelungite. Oricum, în cazul sterilizatorului la microunde, nu se pune problema de distrugere a antioxidanţilor :). 


APARATUL DE STERILIZAT ELECTRIC
Modelele pe care le am eu funcţionează ca principiu, la fel. Pui aparatul în priză (la mine sunt în permanenţă lăsate în priză fiindcă le folosesc foarte des, de 6-7 ori pe zi, minim), pui biberoanele, tetinele, etc, torni apă şi apeşi pe buton.
Importante ar fi următoarele aspecte:

  • Să folosiţi apă plată în loc de apă de la robinet. Este mai puţin dură şi practic, ajută la prelungirea duratei de viaţă a produsului. Într-adevăr, la primele utilizări am folosit apă de la robinet, până când am observat că începuseră să se facă plăci de calcar de până la 5 mm diametru şi mi-am dat seama că nu e tocmai OK. Am citit apoi mai atentă manualul de utilizare şi într-adevăr, era specificat şi acolo că trebuie utilizată apă plată.
  • Şi la aceste aparate se recomandă să se pună biberoanele cu gura în jos, pentru a preîntâmpina rămânerea apei care se găseşte iniţial sub formă de vapori pe biberon, dar care, odată cu răcirea biberonului, se scurg sub formă de picături.
  • Cel puţin teoretic, există sterilizatoare care se opresc în momentul atingerii temperaturii dorite de încălzire, dar după ce am analizat destul de mult acest aspect şi am citit multe păreri, am ajuns la concluzia că de fapt nu sunt atât de extraordinare, că deseori laptele este ori prea rece, ori prea cald, faţă de cum a fost setat. Aşa că am hotărât să nu investesc în acest tip de sterilizatoare care sunt foarte scumpe, ţinând cont de faptul că rezultatul nu este cel aşteptat. Poate ar fi bine ca mămici care au astfel de sterilizatoare să ne spună dacă sunt cu adevărat bune sau nu...
  • Ciclul de sterilizare al unui sterilizator electric este asemănător cu cel la microunde, în jur de 6-8 minute. 
  • Este valabilă şi la acestea recomandarea de a aştepta 30 de secunde, un minut, înainte de ridicarea capacului, pentru a evita arsurile.
  • În cazul sterilizatoarelor electrice, durata în care biberonul rămâne steril este de 24 până la 48 de ore, cu menţiunea de a nu fi ridicat capacul.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu